7 CUVINTE PENTRU TINERI
În istoria românilor str?lucesc multe fapte de vitejie duhovniceasc? (filocaliile folosesc termenul "podvig", superior celui ellin "?????"), dar pu?ine ating amplitudinea multi-dimensional? a P?rintelui Gheorghe Calciu. Cine a pogorât la iad ?i cine s-a suit la cer?, vor zice scepticii - întotdeauna anacronici -, dar iat? c? nimic nu e imposibil uber-eroilor lui Hristos. M?re?ia sfin?eniei acestui român chintesen?ial cople?e?te, focul adev?rului - jerba inimii lui - mântuie?te. Doar cu sfial? s-ar putea vorbi despre adâncimile suferin?ei lui, doar cu uluire despre reveren?ele serafice, definitorii demnitarului României perennis. E atât de pre?ioas? biruin?a lui, atât de deplin?, atât de cuprinz?tor-cristalin? dragostea lui de Adev?r, c? nu se cuvine a fi s?rutat în duh de buzele unui suflet mic, al unei genera?ii epigonice în jertfelnicie, nu îns? ?i în setea de a fi. ?i totu?i, îndr?znim s?-l iubim, fiindc? împ?r??ia iubirii se ia cu asalt. Ca pe auror?, îl privim cu uimire ?i nesa?. Ca pe icoana lui Hristos. Îi sorbim cuvintele vii, înviinde, îi îmbr??i??m dârzenia cu care atât de pre?ios ne-a înmo?tenit, ging??ia negr?ibilului care l-a adumbrit ca o m?rturie de Sus. Vocea lui - ce muzic? poate fi mai frumoas? decât Adev?rul? Desf?tându-se cu minunatul lui bun chip,...
, "Cuvantul cel dintai l-am facut, o, Teofile,, despre toate cele pe care a inceput Iisus a le face si a le invata", (Fapte 1, 1), , A venit acum vremea, tinere, sa auzi un glas care te cheama. Un glas pe care nu l-ai mai auzit; sau poate da, dar pe care nu l-ai inteles si nu l-ai ascultat., , Este glasul lui Iisus!, , Nu tresari, nu te mira, nu zambi neincrezator, tanarul meu prieten! Glasul care te cheama nu este al unui mort, ci al unui inviat. El nu te striga din istorie, ci din adancul propriei tale finite. Cuvintele acestea, rostite si scrise aici, sunt din strafundurile tale, pe care nu ti le cunosti. Ti-a fost poate rusine sau teama sa cobori in adancul tau si a le descoperi. Ai crezut ca in tine zace o fiara, un mormant al instinctelor din care se ridica strigoii inspaimantatori ai patimilor, si nu ti-ai vazut fata de inger, caci tu inger esti. Daca nu ti-a spus-o nimeni pana acum, ti-o spune Iisus, si marturia lui este adevarata, caci nimeni nu L-a dovedit vreodata de minciuna., , Ce stii tu, tinere, despre Hristos?, , Daca tot ceea ce stii ai invatat la scoala, la orele de ateism, ai fost...
, "… c? tu e?ti Petru, ?i pe aceast? piatr? voi zidi Biserica Mea, ?i por?ile iadului nu o vor birui. Teofile, despre toate cele pe care a inceput Iisus a le face si a le invata", (Matei 16:18), , I?i aduci aminte, tinere, când ?i-am spus c? un glas nou te cheam? ?i c? este glasul lui Iisus? Dar unde ?i la ce te cheam?? Ce f?g?duin?? ademenitoare pentru setea ta de cunoa?tere ?i de adev?r î?i face Mântuitorul?, , Glasul lui Iisus te cheam? la Biserica Lui., , Tr?ie?ti într-o familie, într-o societate, într-o lume. Te leag? de familia ta acel inefabil glas al sângelui, pe care nu-l po?i renega ?i care se r?zbun? prin suferin?a ta, atunci când îl tr?dezi. Tr?ie?ti în mijlocul neamului t?u, pe care îl sim?i ca pe o entitate metafizic?; nu ca pe o grupare de indivizi izola?i ci ca pe un suflet imens ?i unic, în care tu e?ti totul ?i totul tr?ie?te prin tine. Exi?ti într-o lume cu bucuriile ?i durerile ei ?i vibrezi la aceste bucurii ?i dureri fiindc? este ceva în tine care te leag? ?i te unific? inextricabil cu to?i semenii t?i., , Unde este atunci Biserica lui Hristos, la care e?ti chemat?, , Ea este peste tot. Ea...
"Dar noi asteptam, potrivit fagaduintelor Lui, un cer nou si un pamant nou, in care locuieste dreptatea …", (II Petru 3, 13)., , Ma adresez din nou tie, tinere, pentru ca pe tine te-am ales dintre toti cei carora m-as fi putut adresa; caci tu esti cel mai apt sa asculti cuvantul lui Hristos,tu esti nobil si pur, deoarece educatia ateista nu a reusit inca sa intunece cerul din tine. Tu inca mai privesti in sus, tu inca mai poti auzi chemarile inalte; zborul tau spre sferele ceresti nu a putut fi zavorat de gratiile unor conceptii arbitrare. Pentru tine aspiratia spre cer exista, materia nu te-a facut prizonierul ei. De aceea, tinere, te chem de sapte ori, caci sapte sant laudele zilei catre Dumnezeu, asa cum spune Psalmistul: "De sapte ori pe zi Te-am laudat pentru judecatile dreptatii tale"., Vom vorbi astazi despre cer si despre pamant. Nu te voi infricosa, prietenul meu, cu tablourile zguduitoare ale sfarsitului lumii. Zilnic ne sta moartea in fata: prezenta ei e mai sufocanta decat viata, mai reala decat ea, caci moartea e cosmarul nostru de fiecare clipa. Traiesti cu moartea linga tine, prietene, si inca nu te-ai obisnuit cu ea, fiind ca esti viu...
, "Dar noi asteptam, potrivit fagaduintelor Lui, un cer nou si un pamant nou, in care locuieste dreptatea …", (II Petru 3, 13)., , Iata, tanarul meu prieten, ca am ajuns la jumatatea drumului pe care l-am inceput impreuna cu tine, in prima miercuri de dinaintea Postului Mare, din saptamana numita "a branzei". Atunci ti-a rasunat pentru prima data chemarea pe care urechile tale insetate de adevar au primit-o, iar sufletul tau dornic de absolut a urmat-o., , Pe atunci eram singur, dar stiam ca glasul meu nu era vox clamantis in deserto, caci erau cuvintele lui Iisus; stiam ca vorbele prin care iti spuneam: "Pregateste calea Domnului, drepte fa cararile Lui spre inima ta!", vor patrunde in urechile tale. Si nu m-am inselat, caci iata cati santem astazi aici ca sa ne marturisim, chiar si numai in inima noastra, credinta in Hristos si dragostea unora fata de altii., , De ce te-am numit prietenul meu si de ce mi-am dat sufletul in inima ta, tinere? De ce am crezut in tine pina la a te implica in actele mele de credinta, pina la a-mi pune viata pentru tine?, , Pentru ca duhul meu a cunoscut sufletul tau, inca inainte de a-mi fi auzit tu cuvintele si inca inainte...
, Tu esti preot in veac, dupa randuiala lui Melchisedec (Evrei 5,6), , Poate ca te-ai intrebat, tanarul meu prieten, de ce tocmai eu m-am adresat tie si in numele cui iti vorbesc. Ce drept am la acest cuvant care te tulbura si te obliga la intrebari nelinistitoare? De ce am venit sa-ti confirm spaimele tale neintelese si sa-ti deschid niste perspective atat de noi si de neasteptate incat sa-ti strice fragilul tau echilibru de aparare? Poate ca, descoperindu-ti puritatea si inocenta pe care nu ti le cunosteai, te-am facut mai vulnerabil la rautatea lumii. Te-am facut mai deschis pentru suferinta si este firesc sa te intrebi care este rostul ei. Are ea o finalitate, sau este doar o intamplare oarba, un destin trasat de stele, un ocean nesfarsit in care sa inoti fara nadejdea de-a ajunge la vreun tarm? Iti vorbesc in numele lui Hristos si al Biserici Lui. In numele preotiei la care Iisus m-a chemat. Fiindca nimic din ceea ce se petrece in lumea aceasta nu este un joc al intamplarii inconstiente si arbitrare, ci toate pornesc de la o cauza si tind spre o finalitate care se afla in afara lumii. Cauza este Dumnezeu si finalitatea este tot Dumnezeu;...
, "Adevarat, adevarat zic voua: Daca cineva va pazi cuvantul Meu, nu va vedea moartea in veac" (Ioan 8, 51), , Vom vorbi astazi, prietene, despre moarte si inviere. Ce stranie imperechere antinomica pentru urechile tale, care n-au auzit decat despre moarte si viata! Tu, tanarul meu prieten, nu cunosti decat sensul logic al afirmatiei sau al negatiei. Strans cu forta in corsetul material al lucrurilor, tu stii ca apa curge la vale, ca focul arde si ca norii contin sarcini electrice. Iar astfel de cunostinte trebuie sa-ti faca somnul linistit, urechea plecata spre ascultare si intelegerea limitata la ceea ce ti se da. Reteta universului ti se ofera ca un ravas in placinta. Decanii ideologiilor ateiste au primit "iluminari" care i-au pus in posesia adevarului absolut: inlocuirea unei greseli grosolane prin alta mai putin grosolana! Numai ca fiecare noua eroare iti este impusa cu obligatia de a o accepta ca adevar absolut. Incercarea de a primi in mod critic un adevar ideologic este o "erezie" periculoasa. Oficiantii ateismului incep deindata goana dupa vrajitoare… "Polii existentei noastre sunt nasterea si moartea", afirma orice conceptie materialista. Tu, omule, esti sortit sa te nasti si sa mori, printr-un capriciu al naturii sau printr-un simplu joc...
, "De aceea î?i zic: Iertate sunt p?catele ei cele multe, c?ci mult a iubit" (Luca 7, 74), , Când am început aceste "Cuvinte", tinere prieten, la primul din cele ?apte nici nu te cuno?team. ?tiam despre tine c? exi?ti, c? aspiri spre ceva ce lumea nu-?i poate da, ?i te-am chemat, ca pe fratele meu necunoscut, s?-?i ar?t o cale nou? pe care s? p??e?ti. ?i-am vorbit despre Hristos ?i despre Biserica Lui, despre un cer ?i un p?mânt nou, despre moarte ?i înviere ?i, mai presus de toate, despre iubirea lui Iisus pentru tine. Dar acum î?i spun frate, nu doar semen al meu; te iubesc, nu cu o iubire abstract? care î?i caut? obiectul, ci cu iubirea care a g?sit, fiindc? te cunosc ?i e?ti în inima mea, a?a cum ?i eu sunt în inima ta. C?ci dac? ai venit aici ca s? m? ascul?i de mai multe ori, ai f?cut-o pentru c? ai auzit glasul lui Iisus, acel glas irezistibil care te-a trezit din amor?eala ta materialist? ?i din letargia ateist? în care z?ceai. Ai auzit când Iisus ?i-a spus: "Vino la Mine!". ?i când te-ai întors la el, ?i-a pus inel în degetul t?u ?i înc?l??minte nou? în...
, , strong>HRISTOS A ÎNVIAT ÎN INIMA TA!, /strong>, , , em>Iar în ziua întîi a s?pt?mînii [duminica], Maria Magdalena a venit la mormînt dis-de-diminea??, fiind înc? întuneric, ?i a v?zut piatra ridicat? de pe mormînt. Deci a alergat ?i a venit la Simon-Petru ?i la cel?lalt ucenic pe care îl iubea Iisus, ?i le-a zis: "Au luat pe Domnul din mormînt ?i noi nu ?tim unde L-au pus". Deci a ie?it Petru ?i cel?lalt ucenic ?i veneau la mormînt. ?i cei doi alergau împreun?, dar cel?lalt ucenic, alergînd înainte, mai repede decît Petru, a sosit cel dintîi la mormînt. ?i, aplecîndu-se, a v?zut giulgiurile puse jos, dar n-a intrat. A sosit ?i Simon-Petru, urmînd dup? el, ?i a intrat în mormînt ?i a v?zut giulgiurile puse jos, iar marama care fusese pe capul Lui nu era pus? împreun? cu giulgiurile, ci înf??urat?, la o parte, într-un loc. Atunci a intrat ?i cel?lalt ucenic, care sosise întîi la mormînt, ?i a v?zut ?i a crezut. C?ci înc? nu ?tiau Scriptura, c? Iisus trebuia s? învieze din mor?i. ?i s-au dus ucenicii iar??i la ai lor., , Iar Maria st?tea afar? lîng? mormînt, plîngînd. ?i pe cînd plîngea, s-a aplecat spre mormînt. ?i a v?zut doi îngeri în ve?minte...